Moneybird
Eigenschappen pakket:
|
Bekijk alternatieven: |
Goede ondernemers zijn een bedrijf begonnen omdat zij willen ondernemen, niet omdat ze willen nadenken over de beste manier facturen op te stellen. Moneybird helpt om facturen op te stellen zonder dat zij erbij moeten nadenken (bij wijze van spreken). Een factuur aanmaken is een kwestie van drie stappen doorlopen en je bent klaar. Simpel gezegd: niemand anders weet dit proces zo simpel te maken.
Bij andere facturatiepakketten moet je bijvoorbeeld eerst een contact aan een factuur koppelen. Gaat het om een nieuwe klant, dan moet je die eerst aanmaken. Bij Moneybird kan je een bestaand contact opvragen of meteen de gegevens van een nieuwe klant invoeren, zonder dat je hoeft na te denken over de vraag of deze persoon of bedrijf al in het systeem zit. Dat is natuurlijk een detail, maar het illustreert de focus op detail: de makers van Moneybird hebben een pakket gebouwd dat al het denkwerk van de ondernemer overneemt. Tegelijkertijd biedt Moneybird de ondernemer tevens de mogelijkheid om de touwtjes alsnog stevig in handen te nemen.
Vanaf 10 euro per maand
Moneybird kost 10 euro per maand voor een onbeperkt aantal facturen. Wie niet meer dan 3 facturen per maand verzend en ontvangt krijgt een gratis abonnement met beperkte functionaliteit. Daarnaast is er een Plus-abonnement voor 25 euro per maand, dat categorieën en uitgebreide rapportages biedt en de mogelijkheid om bankmutaties automatisch in te lezen. Hoewel het basis abonnement een concurerende prijs heeft, is het Plus-abonnement naar verhouding duur.
Moneybird incasseert het abonnementsgeld per incasso en het abonnement is zonder opzegtermijn te beëindigen. Bij het upgraden van een gratis naar een betaalde account krijg je 30 dagen om Moneybird te testen. Let op: na die periode gaat automatisch de incasso lopen.
Administratie inkoopfacturen
De administratie van inkoopfacturen neemt de ondernemer opnieuw aan het handje om fouten te voorkomen. Bij het inboeken van een nieuwe factuur kunnen we bijvoorbeeld alleen kiezen tussen 6% en 21% BTW. Op die manier voorkomt Moneybird dat we per ongeluk een exotische BTW-soort selecteren. Ondernemers die hier wel mee te maken hebben (denk aan export of BTW verlegd) kunnen dit via de instellingen alsnog toevoegen.
Het is bij Moneybird tevens mogelijk om de originele factuur als bijlage op te slaan. De ondernemer kan bestanden vanaf zijn computer uploaden, maar hij kan ook een bonnetje inboeken door een foto van de bon vanaf zijn mobiele telefoon naar een speciaal e-mail adres te verzenden. Op die manier ontstaat een digitale schoenendoos van alle bonnetjes en facturen. Een externe boekhouder of accountant kan met die gegevens eenvoudig de jaarcijfers opmaken en de aangiftes voor de omzetbelasting en inkomstenbelasting verzorgen.
Géén boekhoudpakket
Moneybird biedt een overzicht voor de BTW-aangifte en een resultatenrekening. Maar pas op! Omdat Moneybird geen volwaardig boekhoudpakket vormt, is er een groot risico op fouten in deze overzichten. Privégebruik van bijvoorbeeld een auto van de zaak of een mobiele telefoon heeft bijvoorbeeld invloed op de BTW-aangifte, evenals de inrichting van een kantoor aan huis. We adviseren daarom je aangiftes voor de omzet- en inkomstenbelasting altijd door een boekhouder te laten controleren of kies voor een volwaardig boekhoudpakket dat is gemaakt om ‘zonder boekhouder’ te administreren (zie ons overzicht ‘boekhouden zonder boekhouder‘).
Tot slot nog enkele extra functionaliteiten:
– ondersteuning van iDeal: je klanten zien in de email een link staan waarmee ze via iDeal kunnen betalen. Daar zijn wel kosten aan verbonden en we vragen ons überhaupt hoe vaak deze optie toegevoegde waarde biedt. Consumenten zullen meestal afrekenen bij het plaatsen van de bestelling, terwijl een zakelijk bestelling zelden via iDeal zal betalen.
– iPhone app: handig als je na een klus in de trein naar huis meteen de rekening wilt opmaken.
– Je kunt recente bankmutaties importeren in Moneybird. Op die manier kan je alle kosten en inkomsten meteen inboeken. Hiervoor moet je de data wel eerst uit je bank exporteren en in Moneybird importeren. Echt handig is dat dus niet. Bovendien vereist dit een abonnement op de Plus versie van 25,00 euro per maand.
Feiko:
Voor factureren en dergelijke is het echt een prima pakket. Werkt super, maar het is mijn inziens jammer dat er niet iets meer boekhoudtechnische functionaliteiten inzitten. Om een goede balans & verliesrekening op te stellen zul je alsnog wat correcties moeten doorvoeren buiten moneybird, zelfs al voor vrij kleine ondernemingen, maar met wat boekhoudinzicht is dit uiteraard wel te doen en kan het pakket prima werken als voorbereiding voor de winstaangifte.
Johan Voogt:
Ik had dezelfde uitdaging Els. Om die reden en een paar andere ben ik ook rond gaan neuzen naar andere opties.. FactuurSturen biedt wel de categorien maar toch gekozen voor MoneyMedic uiteindelijk werkt wat mij betreft net wat fijner. Nu paar maanden onderweg en bevalt prima!
Misschien heb je er iets aan
gr,
Johan
Els:
Ik gebruik de account van 10 euro per maand. Het is overzichtelijk en makkelijk in het gebruik. Mijn boekhouder raadt me aan om toch over te stappen naar een ander pakket dat meer mogelijkheden biedt voor een lagere prijs dan de 25 euro p/m die MoneyBird daarvoor rekent. Zo is het in het pakket van 10 euro p/m niet mogelijk om categorieën te maken zodat je je uitgaven goed kunt overzien en je budgettering in de gaten kunt houden.
Nu dus wikken en wegen, want ik zou het gemak en de overzichtelijkheid van MoneyBird erg missen. Maar hoe langer je wacht met overstappen, hoe meer werk het wordt.
Victor van Doorn:
hi Els, ik was benieuwd, wat heb je uiteindelijk gekozen?
cheers, Victor