Boekhoudreview.nl

Eigenschappen pakket:
  • Eenmanszaak
  • BTW-aangifte
  • vanaf 39.00 per maand
  • Website
Bekijk alternatieven:

Online boekhouder Thinq is vernieuwd en daarmee gestroomlijnder geworden in het gebruik. Doordat al je facturen door een medewerker van Thinq worden ingeboekt, iets dat je bij andere boekhoudpakketten zelf moet doen, is het bij uitstek een boekhoudoplossing voor ondernemers die zo min mogelijk met hun administratie bezig willen zijn. De prijs mag dan wel hoger liggen dan bij reguliere online pakketten, maar je bent wel meteen van heel veel rompslomp af.

Wie inlogt op Thinq komt meteen op een overzichtelijk dashboard terecht waar je eigenlijk meteen weet waar je staat. Er is een blok met snelle navigatie naar de meest gebruikte functies, het resultaat voor het boekjaar, openstaande taken, openstaande debiteuren, een documentendossier, berichten en, heel fijn, een indicatie van je betaalde en naar schatting te ontvangen BTW. Er is ook een ‘rondleiding’, maar die is met iets langer dan een minuut wel heel erg beknopt en komt een beetje over als een gelikt reclamefilmpje. Dat is overigens niet erg. De handleidingen die via het menu links zijn op te vragen, maken het namelijk helemaal goed en geven heel gedetailleerd aan hoe je gebruik maakt van alle basisfuncties. En daar vind je ook linkjes naar uitgebreidere instructiefilmpjes.

Geen gedoe met overtikken
Die basisfuncties zijn de zaken die je onderhand mag verwachten van serieuze boekhoudprogramma’s: facturen aanmaken, aanpassen en opsturen, bankkoppelingen, takenlijsten en overzichten. Alles is te bereiken via een beknopt menuutje aan de linkerkant. Thinq is ook via smartphones en tablets goed te bereiken, en dat is voor ondernemers onderweg en bij klanten natuurlijk mooi meegenomen.

Maar bij Thinq gaat het niet eens om die basisfuncties, maar om de invoer van de verkoopfacturen. In plaats van dat je iedere factuur grondig moet overtikken en ook nog eens juist moet zien in te boeken, kun je bij Thinq gewoon gescande of zelfs gefotografeerde facturen uploaden. Deze worden handmatig door een medewerker van Thinq gecontroleerd en ingeboekt. Dat gebeurt in principe binnen 48 uur, maar meestal doen ze het sneller. Schrik de eerste keer niet van de boeking: Thinq maakt gebruik van herkenningssoftware die het bij onduidelijke scans wel eens laat afweten. Maar door de handmatige controle komt het eigenlijk altijd wel goed. Het is deze dienst dat Thinq zo fijn maakt, want het juist invoeren van inkoopfacturen is tijdrovend, vervelend werk waarbij een fout zo is gemaakt: kommaatje verkeerd, onjuist datumformaat, BTW-nummer, het houdt niet op. Daar ben je nu in één keer van af. Ook met a-typische facturen (buitenlandse valuta of restitutiefacturen bijvoorbeeld) heeft Thinq geen problemen.

Eenvoudige factuurmodule
Als het gaat om je verkoopfacturen, doet Thinq dat wat het moet doen: niet meer, niet minder. Je kunt facturen en offertes aanmaken, aanpassen en versturen, en facturen via excel invoeren. Natuurlijk heb je ook een herinneringsfunctie, en opties om uren te schrijven en projecten bij te houden. Dat alles vindt plaats in een aparte module, Factuur+, en ergens is dat jammer. Hoewel de module overzichtelijk is en in dezelfde huisstijl als de Thinq-portal zelf, voelt het toch aan alsof je met iets bezig bent dat los staat. Alles is natuurlijk netjes gekoppeld, en de dingen die je in Factuur+ invoert, komt meteen terug in de hoofdomgeving. Maar toch.

Het is wel goed om te zien dat Thinq luistert naar zijn klanten. Een heel klein minpuntje dat we drie jaar geleden noemden, was dat je de factuurnummering niet eenvoudig kon wijzigen. Dat kan nu wel, zonder dat je contact moet opnemen met de klantendienst. Het is dan ook vrij basic allemaal.

Vriendelijke, persoonlijke klantenservice
Met de algemene service is het goed gesteld bij Thinq. Er is altijd iemand via de chat bereikbaar voor korte vragen. Wij trokken bijvoorbeeld aan de bel toen de herkenningssoftware van Thinq een (weliswaar erg onduidelijke) factuur niet goed inboekte. De medewerker van Thinq reageerde vrijwel meteen en legde vriendelijk uit dat alle facturen ook handmatig worden gecheckt. Bovendien bood ze aan de factuur in kwestie meteen zelf handmatig te controleren.

Het is helaas niet zo dat Thinq binnen het standaardabonnement ook alle boekhoudkundige vragen kan beantwoorden. Vragen over de administratie zelf vallen natuurlijk wel gewoon binnen het abonnement, maar wil je bijvoorbeeld weten wat in jouw specifieke geval voordeliger is (bijvoorbeeld om een auto te huren of zelf aan te schaffen), dan moeten de adviseurs van Thinq gaan graven. Daar moet je apart voor betalen, gemiddeld zo’n 90 euro per uur. Een boekhoudersbedrag dus, maar het is ergens wel fijn dat je dat centraal bij ze neerleggen.

De invoer van inkoopfacturen is dus waarmee Thinq zich onderscheidt. Dat is waar de tijdswinst voor de ondernemer zit. Het is ook eigenlijk waar je voor betaalt, vooral omdat de rest van Thinq doet wat het moet doen, maar ook niet veel meer dan dat. Thinq is vergeleken met reguliereboekhoudprogramma’s dan ook relatief duur. Bedenk echter wel dat de prijs sinds de vorige review (2014 alweer) niet is gestegen, en dat de rest van het pakket een stuk gestroomlijnder en fijner in gebruik is.

Bezoek website leverancier