Boekhoudreview.nl

Boekhoudpakketten voor ondernemers vergelijken

Pap software

Oordeel
Prijs
Gebruiksgemak
Service
Totaaloordeel
Eigenschappen pakket:
Bekijk alternatieven:
Pap Software is typisch een boekhoudpakket dat je eerst goed in de vingers moet krijgen en bovendien goede boekhoudkundige kennis vereist.

Pap Software is een offline boekhoudpakket. We zien tegenwoordig eigenlijk geen reden om nog offline te boekhouden (de voordelen zijn simpelweg veel groter), maar realiseren ons tegelijkertijd dat bij veel bedrijven offline boekhouden simpelweg de norm is.

Bij Pap werken sommige zaken werken net even anders dan je zou verwachten. Zo heeft Pap de ikoontjes kennelijk zelf verzonnen, waardoor het aanmaken van een nieuwe contactpersoon een klik op een ‘afspelen’ pijltje vereist. Voordat je een nieuw contactpersoon mag invoeren, moet je eerst in een apart scherm een bedrijf aanmaken, en bij het invoeren klopt de tab-volgorde niet altijd: normaliter spring je met tab-toets naar het volgende veld zodat je snel gegevens kunt invoeren, maar Pap slaat hierbij soms velden over. Bovendien is het pakket vergeven van de dialoogvensters waarin je als gebruiker alles moet bevestigen.

We proberen een factuur aan te maken voor het leveren van advies. Dat kan als we de bijbehorende contactpersoon selecteren, of via het verkoopboek. Via het verkoopboek verloopt alles redelijk logisch. Als we echter vanuit een contactpersoon een factuur aanmaken, moeten we opeens verplicht een artikel uit het systeem koppelen, en dus eerst aanmaken. Nadat we deze stappen hebben doorlopen maakt het systeem met één klik in Word een offerte of factuur aan (PDF is helaas niet mogelijk).

Eenvoudig kasboek
Het inboeken van een benzinebon gaat via het kasboek erg eenvoudig. Het is daarbij wel jammer dat we de bijbehorende grootboekrekening alleen op nummer kunnen vinden en niet op naam kunnen opzoeken. Het inboeken van een investering werkt vergelijkbaar met het aanmaken van een factuur. Daarbij moeten we de afschrijvingen alleen zelf inboeken.

Naast de boekhouding zelf, houdt Pap ook een project-administratie bij en beheert de voorraad.

Gratis of betaald
Pap oogt op punten wat onhandig en ondoordacht (ook het installeren van de software kan bijvoorbeeld makkelijker). We adviseren het daarom vooral voor bedrijven met meerdere medewerkers, waar de persoon die de boekhouding voert waarschijnlijk al langer ervaringen heeft.

Voor een ZZP-er die zonder hulp van een boekhouder wil werken, vinden we Pap minder geschikt. Doordat het pakket nauwelijks tips geeft bij het invoeren van informatie, is de kans op fouten daar te groot. Daar staat tegenover dat het gratis is voor één gebruiker. Bij meerdere gebruikers of wanneer telefonische ondersteuning gewenst is, betaal je 145 euro per gebruiker per jaar.

Verwijderen
Na de test willen we Pap Software weer van onze computer verwijderen. Bij het installeeren heeft Pap Microsoft SQL Server geïnstalleerd, maar deze blijft na het opruimen gewoon achter, net als diverse bestanden van Pap zelf. We moeten de software zelf verwijderen, zonder dat Pap hier überhaupt voor waarschuwt. Dat is een beginnersfout die we niet van een professioneel boekhoudpakket verwachten.

7 reacties op “Pap software”

  • Onno schreef:

    Zeer goed te spreken over Pap. Goede telefonische ondersteuning! En alles functioneert naar behoren. Uiteraardt was het even wennen het eerste half jaar omdat het voor ons een volledig onbekend systeem was. Maar nu we er eenmaal aan gewend zijn werkt het fantastisch.

    Prijs Gebruiksgemak
    Service Totaaloordeel
    3 personen vond(en) deze review nuttig
    Vond je deze reactie nuttig? Ja / Nee
  • Gabriël schreef:

    Nu ook met Pap-online een compleet pakket voor een scherpe prijs.

    Prijs Gebruiksgemak
    Service Totaaloordeel
    3 personen vond(en) deze review nuttig
    Vond je deze reactie nuttig? Ja / Nee
  • Herman Kalse schreef:

    PAP Software gebruik ik al een tijdje.
    BEn er erg tevreden over. Ik ben geen boekhouder en dat is dn wel een nadeel bij het sfaluiten van een jaar of om een opgave in de gewenste stijl van de belastingdienst voor elkaar te krijgen.
    Inlezen van bankgegevens gaat prima, maken van facturen is eenvoudig, overzichten van betaalde en onbetaalde rekeningen is simpel. Ik ebn er eigenlijk zeer goed over te spreken. PAkket verdient zeker een sterretje meer in de totaalbeoordeling.

    Prijs Gebruiksgemak
    Service Totaaloordeel
    8 personen vond(en) deze review nuttig
    Vond je deze reactie nuttig? Ja / Nee
  • Frank schreef:

    Ik gebruik PAP al een paar jaar. Ik heb speedbalance ook geprobeerd, maar dat was voor mijn doeleinden net een maatje te klein. Ik herken wel een aantal van de nadelen die Jeanette noemt. Met name het editen van datum-velden is irritant (ook al heb ik het trucje met de D van Gabriel nog niet geprobeerd).
    Een ander nadeel vind ik de integratie met MS Office in die zin dat je zonder geen rapportages kunt doen. Anderzijds maakt die integratie de rapportage wel weer behoorlijk flexibel, dus kun je het ook als een voordeel zien.

    Een ander nadeel vind ik dat je een foutieve datum na het boeken niet zo gemakkelijk kunt wijzigen. Boekhoudtechnisch hoort dat ook eigenlijk niet te kunnen, maar je kunt een boeking wel verwijderen en opnieuw doen, dus dan vind ik het kunnen corrigeren van een datum ook wel acceptabel, maar dat kan dus helaas niet.

    Wat ik erg handig vind, is de mogelijkheid om je bank transacties in te lezen. In een ander pakket wat ik vroeger gebruikte kon dit niet, dus je bleef typen. Dat gaat met PAP veel sneller.

    Wat betreft boekhoudkundige kennis: Als je weinig van de mogelijkheden van PAP gebruikt en je kunt met een veel minder geavanceerd pakket toe, wel, dan heb je waarschijnlijk ook een simpele boekhouding, naar ik (in alle nederigheid) veronderstel. Dan heb je weinig kennis nodig. Heb je wel de geavanceerde opties nodig van PAP, dan denk ik dat je sowieso voor je boekhouding al de nodige boekhoudkundige kennis nodig hebt, dus dan is dat niet een groot nadeel.

    Over lastige menu structuren gesproken, lastige installaties, ingewikkelde inrichting, verplichte nummers, enz.: Ik heb ook OS-financials geprobeerd. Dit pakket is pas echt lastig. En ook al is het pakket gratis: De handleiding moet je kopen voor een flink bedrag.
    Hierbij vergeleken is het installeren en inrichten van PAP een fluitje van een cent.

    Wat ook voor PAP spreekt: Het pakket crasht niet voortdurend. Ik kan me eigenlijk geen crash herinneren. Een aantal andere pakketten die ik heb getest, ging regelmatig onderuit.

    Wat ik zelf een handig vind is de mogelijkheid om de crediteuren direct te koppelen met de boekhouding. In andere pakketten had ik 1 rekening 14000 en daar kwamen alle crediteuren op, of ik moest per crediteur een kaart aanmaken. In PAP registreer ik alle rekeningen per crediteur en kan toch alles afboeken op rekening 14000, waarbij PAP dan automatisch komt met een lijst openstaande rekeningen.

    Al met al: Ook al vind ik de invoer hier en daar wat onbeholpen en zijn er best wel dingen die verbeterd kunnen worden, PAP biedt erg veel waar voor het geld en heeft veel mogelijkheden. Als je wat meer wilt dan een eenvoudige boekhouding, dan is PAP de moeite van het proberen meer dan waard.

    Prijs Gebruiksgemak
    Service Not Rated Totaaloordeel
    11 personen vond(en) deze review nuttig
    Vond je deze reactie nuttig? Ja / Nee
  • Gabriël schreef:

    Hallo, Ik ben sinds een aantal jaren een zeer tevreden gebruiker van Pap en wil graag even reageren op deze nogal negatieve recensie. In mijn ogen is het een zeer goed product.
    Uiteraard moet je wel enige boekhoudkundige kennis hebben om er mee aan de slag te kunnen. Een timmerman gebruikt immers ook geen plastic hamer. Dat Pap eigen icoontjes gebruikt is geen enkel probleem. Het systeem werkt overal op ongeveer dezelfde manier.
    Als je vanuit een administratie of vanuit een factuur een relatie aanmaakt dan kom je er vanzelf op de goede manier doorheen. Eerst een relatie en daaraan vastgekoppeld een contactpersoon.
    Er zijn inderdaad veel dialoogvensters, maar de meeste hebben echt wel een doel. Bijvoorbeeld bij het invoeren van een inkoopfactuur. Het eerste scherm ter controle van de boeking en de BTW. Het 2e scherm, kun je het boekstuknummer op de factuur noteren. Het 3e scherm had inderdaad niet nodig geweest.
    Het aanmaken van een factuur via het verkoopboek zorgt ervoor dat je op een vrij makkelijke manier snel een goede factuur kunt maken. Door het definieren van artikelen, kan je een standaardomschrijving gebruiken, die je achteraf nog aan kunt passen en die gelijk is voorzien van de juiste grootboekrekening en de juiste btw-code. Ook btw-verlegd en ICP-leveringen en diensten kunnen op deze manier snel en goed geboekt worden. De factuurnummering en datering gaat vanzelf goed. Een eenmaal aangemaakte factuur kun je uiteraard niet zomaar wijzigen. Maar dat is maar goed ook. Voor een factuur in PDF zijn er voldoende gratis alternatieven. Nadat je nog enkele textuele foutjes hebt verwijderd print je het word document naar PDF. Eenmaal in PDF kan je niets meer wijzigen.
    Een benzinebon kan je via het kasboek inboeken. Maar het kan ook via het verkoopboek. Maak een relatie aan brandstof contant o.i.d. en definieer dan de juiste grootboekrekening voor met het btw-tarief. Via het inkoopboek boek je dan de benzinebon af via brandstof contant en je hoeft het grootboeknummer en de btw-code niet meer op te zoeken. Vergeet niet het vinkje linksonder aan te vinken (afboeken op tussenrekening). Selecteer dan de rekening 10000 kas, dat kun je simpel doen door alleen de 1 in te typen. En de bon is geboekt, mits er voldoende saldo in kas is uiteraard. Je kan ook via een prive-mutatie afboeken op 16xxx, als er weinig kas verkeer is. Als de benzinebon gepind is hoef je hem niet af te boeken, dat kan dan gelijk in de bank, die je electronisch kan inlezen.
    Wat er staat over een investering klopt niet. Pap beschikt over een vaste-activa module, waarbij je kunt kiezen voor een afschrijvingstermijn of handmatig of niet afschrijven. Als je kiest voor bijvoorbeeld 5 jaar, heb je er de komende 5 jaar geen omkijken meer naar. Ook als je de activa eerder buiten gebruik stelt door bijvoorbeeld te verkopen, dan verloopt alles automatisch. De reeds afgeschreven bedragen worden automatisch tegengeboekt.
    Pap zit alles behalve ondoordacht in elkaar. Het pakket is in mijn ogen zeer slim geprogrammeerd. Als je bijvoorbeeld al je correspondentie via brief-sjablonen en extra-velden aanmaakt via relaties, dan ben je nooit gegevens kwijt. En formulieren kun je zo op een zelfde manier opstellen. Het pakket geeft zeer zeker tips. Wat dacht je van de “D”intypen bij de datum in het inkoop en verkoopboek. Dan worden gelijk alle datum-velden aangepast aan het eerste veld. Ik heb zelf ervaring met verschillende duurdere boekhoudpakketten en hierin ontbrak de logica veel vaker. Probeer in exact Globe maar eens de bank te boeken nadat deze is ingelezen, om maar een voorbeeld te noemen. Of een onlogische menu-structuur.
    Ondersteuning van het pakket is er wel degelijk. Als je onverhoopt op zaterdagavond een systeemcrash hebt en je wil diezelfde avond nog op een andere pc verder werken met de laatste backup, dan heb je diezelfde avond nog een nieuwe licentiecode. Op zondag weet ik niet, maar ik denk het wel. Bij Snelstart kan je dan niet eens op de website. Overigens als je een buitenlandse bankrekening hebt dan zal de maker er voor zorgen dat je deze ook elektronisch in kunt lezen, geheel gratis.
    Ik wil Pap absoluut niet meer verwijderen van mijn pc, dus daar heb ik geen problemen mee. De installatie procedure zou inderdaad geheel automatisch mogen zijn. Maar dat is eenmalig.
    Nu de nadelen? of toch voordelen.
    Ik heb het altijd vreemd gevonden om in pakketten een min-boeking te moeten doen. Je boekt debet of credit. Dus geen nadeel, maar boekhoudkundig juist.
    Met control-c en control-v kun je de omschrijving kopiëren en plakken. Ik heb niet altijd dezelfde omschrijving nodig.
    Zie de “D”zoals ik al eerder vermelde om de datum op 1 lijn te krijgen.
    In het inkoop en verkoop-boek doet het pijltje links of rechts en in het kas en bank-boek pijltje naar boven en beneden. En je kan alleen de broodnodige getallen binnen de datum aanpassen, zonder het hele datum-veld opnieuw in te hoeven typen.
    Boekingen staan pas in het dagboek als ze definitief geboekt zijn. Het memoriaal, de bank en het kasboek onthouden niet doorgeboekte boekingen. Het inkoop en verkoopboek niet.
    Bij het maken van een creditfactuur op een verkoopfactuur zal je deze via het memoriaal af moeten boeken. Wellicht zijn er nog meerdere manieren, maar die heb ik gelukkig niet vaak nodig.
    Als je scherm groot genoeg is. Dan kun je 2 schermen naast elkaar zetten. Dan moet je dus beide schermen niet gemaximaliseerd openen en dan kan je ze goed naast elkaar zetten. Zo ook een excel-bestand of een website voor de btw-aangifte.
    Het rekeningschema is helemaal niet verplicht 5 cijfers. Je kan zelf naar believen een schema aanmaken en het demo-schema niet hanteren. Maar waarom zou je opnieuw een hoop werk verrichten als er een goed schema in zit. Overigens kan je heel makkelijk ontbrekende grootboekrekeningen aanmaken. Bijvoorbeeld Brandstof in rubriek 41.
    Als je mailt met Pap krijg je altijd netjes een reactie. Als er problemen zijn dan wordt je keurig geholpen. Niet binnen een week, niet binnen 3 werkdagen, maar meestal binnen enkele uren tot een half uur per e-mail. In acute situaties wordt je gewoon gebeld om het probleem op te lossen.
    SpeedBalance heb ik ook regelmatig geprobeerd om er mee aan de slag te gaan. Maar helaas kom ik hier niet mee uit de voeten. Ik heb daar de moed al lange tijd opgegeven.
    Nog enkele plus-punten.
    Verkoopfacturen maken en direct doorgeboekt in de administratie.
    Ook verkoopfacturen inboeken uit andere systemen, zonder factuurbrief.
    Inkoopfacturen via relatie rechtstreeks op juiste grootboekrekening en juiste btw-tarief.
    Kasboek in lijst. Of facturen rechtstreeks afboeken in de kas of via prive in in- en verkoopboek.
    Alle banken elektronisch inlezen en debiteuren en crediteuren automatisch afletteren.
    Flexibele boekingen in het memoriaal.
    Flexibele btw-periodes en btw automatisch doorboeken in administratie.
    Vaste activa module met automatische afschrijving ook in volgende boekjaren.
    Boeken per boekjaar. Ook in voorgaand boekjaar nog boekingen mogelijk, deze worden ook doorgevoerd in de saldi van het volgende boekjaar.
    Alle overzichten mogelijk naar excel.
    Diverse schermen kunnen gelijktijdig open blijven staan. Bij voldoende groot scherm dus naast elkaar.
    Logische menu-structuur.
    Zowel geschikt voor handel, horeca, dienstverlening, internationaal, enz.
    Uitgebreide sjablonen voor correspondentie, aanmaningen enz.
    Vrije velden aanmaken bij bedrijven en contactpersonen te gebruiken in sjablonen.
    En zo kan ik nog wel even verder gaan.
    Je moet er gewoon in de praktijk mee werken en met verschillende soorten bedrijven, dan leer je het pakket goed kennen. Ook ik ontdek nog regelmatig nieuwe handigheidjes.
    En dat allemaal gratis.

    • Gabriel, dank voor je zeer uitgebreide reactie !
      Ik ben echt blij dat er iemand is die het voor Pap opneemt.
      Om eerlijk te zijn vind ik de review hierboven ook wel erg oppervlakkig voor een site die zich uitsluitend met boekhoudreviews bezighoudt.
      Icoontjes zelf verzonnen (wie moet ze dan verzinnen?) Tabtoetsen werken niet? Ook dat herken ik niet. Pdf is wel degelijk mogelijk, ook volledig automatisch via e-mail.
      Verder gaat de review echt volledig voorbij aan alle functionaliteit en mogelijkheden van het pakket.
      Speedbalance is misschien een heel goede oplossing voor gebruikers die een heel simpele boekhouding willen bijhouden, maar qua functionaliteit is het op geen enkele manier te vergelijken met een programma als Pap waarmee je boekhouding, projecten, abonnementen, retail en groothandel kunt doen.

  • Jeannette schreef:

    Nadelen PAP:
    • Je moet steeds credit of debet door, geen -boekingen
    • Omschrijving wordt niet overgenomen van vorige regel
    • datum moet je steeds opnieuw invullen, standaard is niet de laatst ingevoerde datum maar de huidige datum. Zelfs bij de BTW-regel die op dezelfde regel staat als de boekdatum.
    • 21-04-2012 wijzigen in 05-04-2012 kan niet door het invoeren van 05. Je moet helemaal 05-04-12 invoeren.
    • Wanneer boekingen niet zijn afgemaakt en doorgevoerd je sluit het scherm, zijn de boekingen niet weg (je krijgt er een foutmelding over), maar je ziet ze ook niet meer in het dagboek.
    • Na het invoeren van een creditnota en de debetnota in het verkoopboek zie ik dit niet terug op de grootboekkaart omzet. Bij de debiteur staat het saldo wel op 0.
    • Het helpscherm kan niet samen (Alt-Tab) met het gewone scherm open. Moet je eerst weer sluiten.
    • Rekening schema verplicht 5 cijfers waarvan voor sommigen vast staan.

    Wel kreeg ik keurig netjes antwoord over het gebruik van de helpdesk/leverancier van dit gratis programma.

    Toch ben ik overgestapt naar SpeedBalance en dat bevalt veel beter. Daarin mis ik nog wel de mogelijkheid om fakturen af te letteren in een echte crediteuren-/debiteurenadministratie, maar verder werkt dit goed.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klik op de sterren om te beoordelen
Prijs
Gebruiksgemak
Service
Totaaloordeel

 

Top Rated